- In een wereld waarin elektrische modellen vaak kleiner worden, doet Kia een stapje de andere kant op met de vijf meter lange en bijna 2.600 kilo wegende EV9.
- Deze SUV is in Nederland verkrijgbaar vanaf net geen 67.000 euro, heeft een actieradius van tot wel 563 kilometer en kan snelladen met 210 kW.
- Maar hoe rijdt hij in de praktijk? Redacteur Dennis Wilman van Business Insider Nederland mocht een week met de SUV testen dat uit te vinden.
- Lees ook: De Skoda Epiq: een elektrische auto met een actieradius van ruim 400 km voor €25.000 – bekijk het conceptmodel
Elektrische auto’s zijn langzaam maar zeker aan het krimpen. Niet alleen qua formaat, maar ook op het gebied van prijs. Toch doet Kia nog even een stapje de andere richting op met de vijf meter lange en bijna 2.600 kilo wegende Kia EV9.
Gelukkig doet het Koreaanse merk dat niet zomaar. De EV9 zit vol met doordachte slimmigheden, biedt zeeën van ruimte en kan zelfs je elektrische apparaten (en in de toekomst ook je huis) van stroom voorzien.
Dankzij de elektrische aandrijving, betekent het dat je in de EV9 zeven personen comfortabel kunt vervoeren, of zonder vloeken en tieren de auto volladen net nadat je iets te hebberig werd bij de IKEA. Parkeren in een typisch Nederlands parkeervak is helaas wel iets lastiger.
Autoredacteur Dennis Wilman van Business Insider Nederland reed een week met deze kolos en was onder de indruk. Waarvan precies? Dat lees en zie je hieronder.
De Kia EV9 laat een grootse indruk achter
De Kia EV9 laat een grootse indruk achter
-
Jazeker, dit is een Kia. Naast het gigantische logo op de motorkap zou het opvallende ontwerp dit toch wel een beetje moeten verraden. Maar het is je vergeven als je bij het zien van deze gigant aan iets anders dacht. Het is immer niet dat de Koreaanse fabrikant een elektrische auto van dit formaat eerder op de markt bracht.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Om maar gelijk even de cijfertjes uit de weg te helpen: wij reden een week in de volledig uitgeruste ‘Launch Edition GT-line’ van net geen 80.000 euro. Dat wil zeggen dat alleen de trekhaak niet was aangevinkt op de optielijst.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wat krijg je dan voor dat geld?
Vooral veel ruimte. De SUV meet 5,01 meter lang en 1,98 meter breed. Tussen de wielen is ruimte voor een 100 kWh-accupakket, waarmee 541 kilometer volgens de WLTP gereden kan worden (de achterwielaangredeven variant haalt 563 km).
Snelladen gaat met maximaal 210 kW, wat betekent dat je binnen ongeveer 25 minuten van 20 naar 80 procent kunt laden. In het meest optimale geval zou je dus na een half uurtje weer zo’n 400 kilometer kunnen rijden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Haalden we die cijfers in de praktijk? Nee. Maar dat antwoord had je ongetwijfeld al verwacht. Al kwamen we wel heel dichtbij de laadsnelheid van 210 kW. Wij piekten op 202 kW, waardoor we op het geheel niet 25, maar 26 minuten aan het laden waren tot 80 procent. Belangrijker nog: deze snelheid werd bijna de hele laadperiode vastgehouden.
De actieradius lag bij ons, met relatief schappelijke omstandigheden van zo’n 10 tot 15 graden op iets meer dan 400 kilometer. Daarbij moeten we natuurlijk zeggen dat het gaspedaal indrukken naar boven de 130 km/u aanzienlijk inhakt op deze actieradius. Maar gemiddeld haalden we zo’n 24 kWh per 100 kilometer, wat we toch best schappelijk vonden voor deze kolos van net geen 2.600 kilogram.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Om al dat gewicht te verplaatsen, heeft deze Kia twee elektromotoren. Een op de voor- en een op de achteras. Die zijn samen goed voor 384 pk, waarmee de SUV binnen 6 seconden op de 100 kilometer zit. Geen Tesla-achtige prestaties, maar meer dan voldoende voor dagelijks comfort.
En hoewel de EV9 geen luchtvering heeft (wat je vaak ziet op auto’s van dit formaat) zijn de rij-eigenschappen van deze SUV meer dan goed te noemen. De vering is zacht en comfortabel zonder dat hij teveel zijn gewicht laat kennen, of teveel overhelt in bochten.
Over die bochten gesproken: de draaicirkel is aanzienlijk. Dat is te verwachten met een wielbasis als deze, en maakt parkeren in een krappe parkeergarage een uitdaging. Zeker omdat de EV9 geen meesturende achterwielen heeft die deze cirkel aanzienlijk zouden kunnen verkleinen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Zoals je kunt zien, heeft de EV9 niet bepaald een heel dagelijks voorkomen. Met zijn aparte lijnenspel valt hij dan ook zeker op. De hoofden draaiden massaal toen we door drukke straten reden. En de meningen waren dan ook enorm verdeeld bij de mensen waar we ernaar vroegen.
Toch was er één ding dat unaniem in de smaak viel. Of eigenlijk twee dingen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De koplampen en dagrijverlichting. De lijn in de vorm van een S geeft de voorkant echt een ‘smoel’, en als de kleine LED-lampjes erbij aangaan, wordt het helemaal een lichtgevende verschijning die opvalt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Vanaf de zijkant zie je de vormgeving van de lichtunit nog iets beter.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Aan de achterkant zien we eveneens de hoekige lichtlijnen die de auto van extra karakter. voorzien.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En wie verder kijkt, ziet onder de spoiler iets aparts: een camera. Een onlogische plek voor een achteruitrijcamera, want daarvoor zit hij te hoog (die vinden we dan ook terug onderaan de laadklep). Deze camera is de eerste hint naar het doordachte praktische ontwerp van deze elektrische SUV.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De camera stuurt namelijk beeld naar de binnenspiegel. Deze spiegel, die ook daadwerkelijk in eerste instantie een spiegel is, kan met het omzetten van de knop onderaan de unit omgezet worden in een scherm dat uitzicht geeft op wat er achter de auto gebeurt.
Dat is vooral handig als je met de EV9 de IKEA hebt leeggekocht en daardoor niets meer in de binnenspiegel zou zien. Met de camera kan dat dan nog wel.
Maar wij hebben tijdens de testperiode geen IKEA’s opgezocht en toch vonden we de camera erg fijn bij het rijden in het donker. Doordat de camera het licht van de koplampen van achterliggend verkeer compenseert, hadden we geen last van fel licht in de ogen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Als we dan doorgaan op praktisch gebied, dan gaat de achterklep open en vinden we relatief weinig ruimte voor de boodschappen. Maar dat komt in dit geval omdat de derde, best ruime, zitrij niet opgeklapt is. De EV9 heeft namelijk standaard plaats voor zeven mensen (mits er achterin voor de bank is gekozen)
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Mocht je maar vier of vijf personen in de auto vervoeren, dan kan die bank elektrisch weggeklapt worden. En als je dan nog niet genoeg ruimte hebt, dan kan de tweede rij mechanisch weggeklapt worden. Op dat moment heb je, schrik niet 2.318 liter bagageruimte. Met andere woorden: je kunt erin kamperen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Onder de laadklep vinden we geen laadkabel (waar die wel zit, zie je zo), maar de oprolbare hoedenplank.
Let ook even op het haakje dat aan de klep zit, waarmee je hem kunt vasthouden aan de achterbank. Handiger dan je denkt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Het ombouwen van de 7-zitter naar de in dit geval 4-zitter, was grappiger dan je denkt. De knoppen voor de derde werden meermaals ingedrukt bij het plaatsen van de hoedenplank, waardoor de stoelen weer omhoog of omlaag wilden terwijl we aan het monteren waren.
Waarschijnlijk moet je hier wat handigheid in krijgen, maar we vragen ons überhaupt af of je de hoedenplank ooit zult plaatsen. Hij zat ietwat raar en leek ons in dit geval vrij onnodig.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wat verrassend handig bleek, was het stopcontact in de achterbak. Deze levert gewoon 220V, en je kunt er dus makkelijk de accu van je camera mee opladen. Niet dat we dat vergeten waren, maar een beetje extra stroom voor de zekerheid kan geen kwaad.
Je zou er ook je koelbox of andere apparatuur zoals een kookplaat op kunnen aansluiten. Dat maakt het kamperen nog comfortabeler.
Op de laadpoort aan de buitenkant van de auto kan je overigens een verloop aansluiten, waardoor je ook hier een 220v-stopcontact kunt maken.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Zoals beloofd: hierbij de plek waar de laadkabel licht opgeslagen. In de relatief kleine frunk. Deze is overigens groter bij de goedkopere, achterwielaangedreven varianten. In dit geval zit de elektromotor in de weg, maar is er meer dan genoeg ruimte om de kabel op te bergen.
En ook hier heeft Kia iets langer nagedacht dan veel andere fabrikanten: de frunk is namelijk te openen met de een druk op de knop van de sleutel. Geen gehannes met trekken aan de hendel bij de voeten van de bestuurder, maar gewoon openen als je aan komt lopen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Om door te gaan naar de achterbank, wat in dit geval twee stoelen zijn: hier zie je vooral de weelde van ruimte die de passagiers hebben. De stoel van de bestuurder staat ingesteld op iemand van bijna twee meter, en nog kun je bijna de benen strekken als je erachter zit.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Maar de EV9 heeft hier ook een handigheidje: de stoel kan draaien. Hier je zie hem 90 graden naar buiten gedraaid, zodat je bijvoorbeeld makkelijk kinderen in de stoel kunt krijgen. De zetel is makkelijk terug te draaien door aan de hendel onder de zitting te trekken en het geheel terug te bewegen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Iets minder gemakkelijk voor elkaar te krijgen, maar wel zo gezellig is deze positie. 180 graden naar achter. Zo kunnen de inzittenden lekker tegenover elkaar zitten. Het is dan de bedoeling dat de benen gekruist zijn, waar de zitpositie op is aangepast.
Of je ook makkelijk in de auto kunt komen als de stoel zo staat? Dat laten we maar even in het midden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Mocht je achterin zitten en wat spulletjes kwijt willen, dan is er natuurlijk ruimte voor je fles of beker.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Maar je kunt de middenconsole ook uitklappen om een tafeltje tevoorschijn te toveren. Onder dat tafeltje bevindt zich een grote bak om eventueel wat spullen op te bergen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Daarnaast heeft elke inzittende in de EV9 zijn eigen USB-C-poort (hier rechts op de stoel van de bijrijder), en heeft degende die achter of naast de bijrijder zit, de mogelijkheid om hem of haar van positie te doen veranderen. De instellingen voor de stoel zitten namelijk ook hier geplaatst.
Overigens zitten de knoppen voor de klimaatregeling voor de passagiers op het dak boven de middenconsole. Die luxe kan natuurlijk niet ontbreken.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Hoe ruim en volledig de KIA EV9 voor de achterpassagiers ook mag zijn, voorin begint het echte werk.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Zoals je kunt zien is het ook hier ruimtelijk vertoeven. Met als extra voordeel dat de bestuurder de enige is die de optie heeft voor een massagestoel, wat wij dus ook hadden in deze versie. Degene achter het stuur moet immers af en toe ‘gerevitaliseerd’ worden, toch?
Tel daarbij de prima werkende rijhulpsystemen op, en je kunt gemasseerd worden terwijl de auto het zware werk voor je overneemt, waardoor je vrijwel zeker uitgerust op bestemming aankomt.
Daarnaast zien we ook een enorm touchscreen, met daarnaast een instrumentarium dat niet aanraakgevoelig is, maar daarover later meer.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De stoelinstellingen vinden we op de deur, evenals de stuurverwarming. In dit geval hadden we niet alleen verwarmde, maar ook geventileerde stoelen, en de knop om de massagestand aan te zetten.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ook deze Kia heeft stoelen waarin je in theorie kunt slapen. Ze vouwen voor een groot deel plat, waarbij er ook een extra beensteun naar boven komt. De stoelen zijn met een knop te bedienen en de ligmogelijkheid is toch best comfortabel als je even wilt relaxen tijdens bijvoorbeeld het laden.
Hier zie je alleen de bijrijdersstoel naar achter geklapt, maar ook de bestuurdersstoel kan dit.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Op de middenconsole vinden we een opmerkelijke knop. Naast de vier waarvan de werking wel kunt raden, zit er een ronde, ongemarkeerde knop. Dat is de vingerafdruksensor. Wij hebben hem niet gebruikt, want als testrijder konden we dit niet instellen. Als we Kia mogen geloven, is deze sensor ervoor bedoeld om te kunnen herkennen wie er in de auto rijdt, onafhankelijk van met welke sleutel of app de deuren worden geopend.
Even de vinger erop leggen, en de instellingen van de stoel en de infotainment worden direct aangepast naar de wens van degene die dan achter het stuur kruipt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Op het touchscreen vinden op zich geen opmerkelijke dingen. Alles is redelijk simpel te vinden en wijst zichzelf. Maar mocht je er toch niet uitkomen, dan hebben we onder het scherm een hele fijne ‘search’-knop. Druk daarop en je kunt invullen waar je naar op zoek bent.
Niet alleen locaties, maar bijvoorbeeld ook auto-instellingen. Geen gedoe meer met rommelen in tientallen schermen, maar gelijk naar het gewenste scherm.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Naast de ‘search’-knop zie je nog andere knoppen die de inzittenden direct naar het betreffende scherm leiden. En daaronder zien we de altijd belangrijke fysieke knoppen voor het volume van de radio en natuurlijk de klimaatinstellingen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En ook op het stuur vinden we fysieke knoppen, waarvan er een zelfs naar wens is in te stellen. In ons geval verwees die naar de snelheidswaarschuwing die wettelijk verplicht, maar evenzo irritant is. Gelukkig met de knop en een tik op het scherm snel uit te zetten bij het wegrijden.
Wat we een opmerkelijke keuze vonden in de EV9, was de plaatsing van de aan- en uitknop. Die zie je hier in de grote pook achter het stuur. We zaten er, ondanks de ruimte in de auto, toch met enige regelmaat met de knie tegenaan.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En natuurlijk hebben ook de bestuurder en de bijrijder hun eigen USB-C-poorten. Waarbij de meest linkse met de druk op de knop een bekabelde Apple CarPlay mogelijk maakt. Iets wat je mogelijk niet gebruikt, want dat is ook gewoon draadloos te gebruiken. Evenals het opladen, want dat gaat ook draadloos onder de armsteun.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Uiteindelijk is de Kia EV9 een grote auto (die je niet altijd even makkelijk in Nederlandse parkeervakken kunt krijgen), die enorm compleet is uitgevoerd. Het is een van de auto’s waarvan je ernaar kijkt en denkt: “Ja, ik zie wel dat deze bijna 80.000 euro moet kosten”. En dat is toch best een unicum in de tijd waarin veel elektrische auto’s te duur lijken voor wat je ervoor terug krijgt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland